Preses relīze - kas tā ir, un pamācība, kā to veidot
Deniss Fedotovs (deni2s), 16.04.2006., 13:53Ziniet teicienu: "Kas tad kaķim asti cels, ja ne pats?" Preses relīze ir tieši tāda astes celšana. Ja mēs vēlamies, lai mūs vai mūsu darbu vai arī nedarbu pamana, mums jāraksta preses relīze un jāsūta tā preses pārstāvjiem publicēšanai. Ja mēs vēlamies būt atpazīstami, tas jādara regulāri.
Paskaidrošu, kā vislabāk uzrakstīt preses relīzi jauniešu kultūras portālam HC.LV. Mājienu sapratāt? Izskaidroju vīriešu dzimumam - rakstiet mums preses relīzes, neturiet sveci zem pūra! (Sieviešu dzimums parasti mājienus saprot bez izskaidrojumiem.)
Par piemēru pieņemsim, ka mums ir grupa ar nosaukumu "PR sucks!" un mums tūlīt iznāks jauns albums. Lielisks iegansts, lai pareklamētu savu grupu un jauno albumu! Cerat, ka par mūsu albuma izdošanu kāda ieinteresētā mājaslapā kāds uzrakstīs ziņu? Gaidiet ar maisu! Naivums reizēm ir kaitīgs. Parasti visiem ir slinkums par sevi kādu ziņu uzrakstīt, kur nu vēl par kādu citu. Tā, ka būs vien pašiem jāraksta par sevi preses relīze.
Labi, atveram Wordā jaunu dokumentu un uzrakstam šodienas datumu stūrī. Tas nav obligāti, taču tā parasti dara. Es pat nemāku paskaidrot kāpēc. Laikam tas ir kultūras mantojums no tiem laikiem, kad preses relīzes tika rakstītas uz papīra un tad nedēļām ilgi ceļoja papīra aploksnēs līdz mājaslapas "Cīņa" redakcijai. Tad pēc datuma varēja noteikt, vai preses relīze ir jau novecojusi pirms publicēšanas.
(Starp citu tajos laikos mājaslapas drukāja tikai uz papīra un sauca par avīzēm. Portāli un vortāli tika saukti par žurnāliem, blogi par dienasgrāmatām un draugiem.lv vispār vēl nepastāvēja, tāpēc cilvēkiem nebija nekādu iespēju kontaktēties savā starpā.)
Tagad rakstam virsrakstu. Piemēram:
Virsrakstu vismaz gramatiski pareizi uzrakstījāt? Tomēr šis virsraksts nav labs. Pirmkārt, neskatoties uz to, ka PR SUCKS! mūsuprāt tiešām ir labākā grupa, šoreiz mēs sev asti pacēlām pārāk augstu. Par sevi nevajag rakstīt "mēs esam labākie" - tas atbaida. Ja kāds cits ir atzinis šo grupu par labākajiem, tad, protams, cita runa! Tikai tad neaizmirstam to tekstā tālāk norādīt, kas tieši mūs ir atzinis par labākajiem un kādā jomā. Piemēram, "žurnāls "Q" ir atzinis grupu "PR Sucks!" par labāko no visām pasaules grupām, kuras pagājušajā gadā 13.aprīlī spēlēja Jāņa Pētersona dzimšanas dienas ballītē, garāžā".
Sliktās lietas preses relīzē vēlams nepieminēt (piemēram to, ka uz Jāņa Pētersona dzimšanas dienu ieradās tikai bundzinieks, tāpēc Jāņa dzimšanas dienas nakts pasākumā tika atskaņots tikai bungu solo, par kuru nekulturālie kaimiņi, kuri neko nesaprot no mākslas un domā tikai par savu miegu, bļaustījās līdz pašam rītam).
Nākamais, kas man nepatīk virsrakstā, ir daudzās izsaukuma zīmes. Ja domājat, ka mūsu preses relīze ir svarīgāka par citām, tad maldāties. Citi domā tieši tāpat par savām preses relīzēm. Mūsu preses relīze var būt vienīgi interesantāka un labāk sagatavota, lai to būtu ērti un ātri publicēt bez labošanas. Tāpēc padzēšam visas tās daudzās izsaukuma zīmes nost. Punktu arī neliekam – virsraksta beigās punktu neliek.
Tālāk. Skatos, ka esam gan grupas vārdu gan albuma nosaukumu uzrakstījuši lieliem burtiem, lai tie izceltos mājaslapā starp citu relīžu/ziņu nosaukumiem. Tas ir slikts stils ar šādiem lētiem vizuāliem trikiem izcelt savu preses relīzi. Protams, ka daudzi redaktori noslinkos un neko nelabos, un publicēs ar visu ar lieliem burtiem. Taču nopietnās mājaslapās šādas preses relīzes tiks vai nu pārlabotas vai arī vienkārši tās netiks publicētas, jo redaktoram vieglāk ir nelabot un nepublicēt, nekā labot un publicēt. Tāds nu viņiem darbs, līdzīgi kā kurmim, kurš var rakt un var arī nerakt. Tā ka uzrakstam visus grupu un albumu nosaukumus pareizi un ieliekam pēdiņās.
Līdzīgi ieteikumi attiecas arī uz turpmāko preses relīzes tekstu.
Vēl daži ieteikumi virsrakstiem:
Ja relīzes lasītājs aizmirst pakāpeniski preses relīzes tekstu, tad atslēgvārdi ir tie, kurus mēs gribam, lai tas atcerētos pēdējos.
Vēl atslēgvārdu definīcija varētu būt šāda: tie ir tie vārdi, kurus ierakstot meklētājā Google, mēs gribētu, lai parādītos mūsu preses relīze. Un tajā būtu tieši tā informācija, kura tika meklēta.
Būtu tāpēc būtiski pacensties virsrakstu veidot tā, lai atslēgvārdi būtu nominatīvā, jo meklējot pēc "jauns albums", diez vai sanāks atrast ziņu ar virsrakstu "grupa X izdod jaunu albumu Y". Tad jau labāk rakstīt "grupai X iznāks jauns albums Y".
Tātad pagaidām mums sanāk tā:
Vēl viens ieteikums - tīri tehnisks, kurš atvieglo informācijas publicēšanu. Centieties nedalīt virsrakstu 2 rindās. Virsrakstam parasti visur ir atvēlēta viena rinda, tāpēc pat dalot to 2 rindās, tas tiks publicēts vienā rindā. (Izņēmums varētu būt pārāk garš virsraksts, kurš pārnesās jaunā rindā automātiski, taču centieties izvairīties no pārāk gariem virsrakstiem.)
Piesaistiet lasītāju uzmanību ar virsrakstu. Virsraksts ir tas, ko lasītājs ierauga pirmo un tam ir jābūt pietiekoši saistošam, lai lasītājam tas nebūtu pēdējais, ko viņš vēlas redzēt jūsu preses relīzē. Tajā pašā laikā virsraksts nedrīkst būt maldinošs, lai pret jūsu preses relīzi, un līdz ar to tajā reklamēto "produktu", nerastos nepatika.
Nebūs labs virsraksts ""PR sucks!" uzstāsies kaili savā koncerta prezentācijā", ja viņi to netaisās darīt, lai arī cik saistošs/šokējošs/atbaidošs liktos šāds solījums.
Nu ko, ceru, ka ar virsrakstu tikām galā. Es pārlasīju savus ieteikumus un izdomāju šādu virsrakstu mūsu piemēram:
Vienkārši un uzmanību saistoši. Gandrīz vai gribās visiem uzzināt, kas tas būs par pārsteigumu.
Labi, tagad jāraksta kopsavilkums. Kopsavilkums ir pirmā rindkopa aiz virsraksta, kuru parasti raksta trekniem burtiem. Ja mājaslapā nav vietas visam relīzes tekstam, tad parasti tiek ievietots tikai virsraksts, kopsavilkums un saite uz pilnu relīzi (parasti saucās "Lasīt vēl" vai kā tamlīdzīgi).
Īsāk sakot, kopsavilkums, tas ir tas, kur mēs varam mazliet vairāk izvērsties, lai piesaistītu lasītāja uzmanību mūsu tālākajam preses relīzes tekstam. Kopsavilkumā ierakstam īsu apkopotu informāciju, kuru mēs gribam lai zinātu katrs lasītājs, pat ja tas neizlasa tālāko tekstu.
Kopsavilkumā mēs varam arī "piesolīt banānu" tiem, kas izlasīs tālāko tekstu. Piemērs:
"PR Sucks!" prezentēs jauno albumu "Pērc vai mirsti" klubā X, astotdien, plkst. 25:00. Pasākumā piedalīsies arī megagrupa "Microband" un supergrupa "Hiperband". Katram apmeklētājam būs iespēja dzert visu vakaru uz grupas "PR Sucks!" rēķina.
Esam pavēstījuši visu svarīgāko informāciju, pie tam esam "piesolījuši banānu" – tikai šajā gadījumā, nevis banānu (mūsdienās uz banāniem neviens vairs neuzķeras), bet gan iespēju riktīgi pielieties uz cita rēķina – katra īstena panka sapnis.
Tagad visi īstenie panki (kas arī ir mūsu mērķauditorija), gribēs zināt, kas viņiem jādara, lai varētu riktīgi nodzerties uz citu rēķina un pilnīgi droši izlasīs visu turpmāko tekstu līdz pēdējam burtam, lai to uzzinātu.
Katru reizi, kad redzat kādu ziņu vai preses relīzi, padomājiet, kas tajā ir tas piesolītais banāns. Bieži vien, tas piesolītais tiek aizmirsts, vai tur beigās sanāk "ai, piedodiet, nesanāca". Pēdējais gadījums, kas man ienāk prātā ir "Leave no Trace by Nokia" pasākums, kurā tika piesolīti 2 ārzemju snowborda superstāri, taču neviens no tiem neieradās. Taču uz viņiem paskatīties bija diezgan daudzi sabraukuši, tā ka vēlamais efekts jau bija panākts – tauta bija atnākusi pēc banāna. Ja jau atnākuši, tad jau prom tak neies…
Tagad par turpmāko tekstu.
Atcerieties, ka preses relīzei ir jāieinteresē. Tas, manuprāt, preses relīzē ir pats galvenais. Zināt, kas ir interesants? Interesants ir kaut kas jauns par jau zināmo. Atcerieties to! Uzrakstīšu formulu:
Ja lasītājs nezin tādu grupu kā "PR Sucks!", tad viņam šī preses relīze liksies neinteresanta. Ko darīt? Pievienojam kaut ko jau zināmu! Katrs sevi cienošs panks zina grupu "Sex Pistols". Nu, vismaz, kas ir alus jau nu noteikti zina! Sasaistīsim "PR Sucks" ar alu un "Sex Pistols", lai aptvertu pēc iespējas plašāku mērķauditoriju (pankus – alus mīlētājus un intelektuālos pankus - "Sex Pistols" pazinējus).
Man izveidojās šāds ģeniāls teikums:
"PR Sucks!"pirms albuma prezentācijas apsolās izdzert tikpat daudz alus, cik to izdarīja "Sex Pistols" naktī, kad viņiem bija jāuzstājas "Saturday Night Live" šovā, uz kuru viņi netika, jeb konkrēti 5 divlitrīgās "Vanaga stiprā" alus pudeles katrs.
Redz, kā vienkārša ziņa par nevienam nezināmas grupas albuma prezentāciju paliek aizvien saistošāka un interesantāka, ja tiek "piesolīti banāni" un tā tiek saistīta ar kaut ko jau iepriekš zināmu.
Atcerieties – internets nav grāmata, kuru var palasīt mierīgi un kurā uz lapas malām nemirgo reklāmas baneri. Ja jūs rakstāt preses relīzi kādam portālam, tad vienmēr turpat atradīsies dažādi kārdinoši reklāmas baneri, uz kuriem lasītājam aizķersies acs vēl pirms viņš sāks lasīt jūsu garadarbu. Jo īsāk jūs to uzrakstīsiet, jo lielākas iespējas, ka tas tiks izlasīts pilnībā.
Es uzrakstīju izlasīts? Atvainojos! Cilvēki internetā nelasa! Cilvēki internetā skanē! Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka viņi pārskata lapu un "izlasa" ātri tikai to, pie kā aizķeras acs – parasti tie ir virsraksti, bildes, kādi atsevišķi vārdi. Tāpēc nerakstiet garas rindkopas! Atstājiet lielākas atstarpes starp rindkopām, lai acij būtu kur atpūsties!
(atpūtinām labo aci, lasām šo tekstu ar kreiso)
"Atšķaidiet" garu tekstu ar bildēm! Izmantojiet sarakstus!
Daudzi mīl izmantot slīpos un treknos burtus preses relīzē – tas ir labi, jo tādu tekstu ir vieglāk "skanēt", ja katrā rindkopā ir uzsvērti būtiskākie atslēgvārdi vai teikumi. Taču jāatceras, ka publicējot informāciju no Word dokumenta mājaslapā visi šie izskaistinājumi var arī pazust un ne katram redaktoram būs laiks un pacietība, lai šos pašus izskaistinājumus panāktu arī mājaslapā. Tāpēc laikam labāk būtu ar tiem īpaši nepārspīlēt, it sevišķi, ja jūs neesat apsolījuši redaktoram kādu bonusu par relīzes ievietošanu.
Vienmēr labāka būs īsa, bet interesanta preses relīze, nevis gara un vienmuļa, uz kuru paskatoties skats uzreiz novēršas uz blakus esošo reklāmas baneri.
Beigās pierakstam "Sagatavoja:" un savu vārdu, uzvārdu, (amatu,) un kontaktinformāciju. Ja preses relīze ir domāta interneta videi, tad nu būtu vēlams ierakstīt pie kontaktinformācijas savu e-pasta adresi un citus veidus, kā nepieciešamības gadījumā redaktors var sazināties caur internetu (Skype, MSN u.c.).
Par bildēm: Varam izskaistināt Word dokumentu ar bildēm, taču nosūtot preses relīzi pa e-pastu, visas bildes vajadzētu pievienot arī atsevišķi e-pastam, jo ir diezgan liels čakars tās mānīt ārā no Word dokumenta, lai tās varētu publicēt mājaslapā. Bildes gan pievienojam vismaz vienu (vēlams gan vairāk). Sliktākajā gadījumā taču vismaz kaut kādu logo saistībā ar savu preses relīzi vienmēr var atrast! Mūsu gadījumā pat "Vanaga" alus pudeles attēls noderēs.
Urrā! Atliek tikai nosūtīt preses relīzi pa e-pastu!
E-pastā uzrakstam tur "Sveiki! Pievienoju preses relīzi par grupas "PR Sucks!" albuma iznākšanu un bildes! Būtu superīgi, ja nopublicēsiet Jūsu portālā! Jums ieeja pasākumā bez maksas! Ar cieņu, Pats Es". Ja bildēm nav pašsaprotami nosaukumi, tad turpat atšifrējam, kas katrā bildē ir attēlots, piemēram "IMG3435.JPG – grupas "PR Sucks" vokālists (pirmais no kreisās) fermā starp cūkām.". Nosūtam e-pastu.
Urrā! Atliek tikai nosūtīt vēl vienu e-pastu ar atvainošanās tekstu, ka atkal aizmirsāt pievienot e-pastam pašas bildes un preses relīzi. Tā jau ir pierasta lieta, tāpēc varat īpaši neizplūst. "Atvainojos, protams, ka biju piemirsis pievienot failus e-pastam. Pats Es". Nosūtam!
Nu re, tagad atceramies, ka kamēr domājām atvainošanās tekstu, tikmēr atkal aizmirsām pievienot failus un, protams, ka nosūtījām e-pastu atkal bez pievienotajiem failiem. Trešo reizi sūtot varam droši e-pastā neko nerakstīt (tāpat jau viss ir skaidrs), tikai šoreiz pievienojam ātri failus un nosūtam.
Tagad atliek tikai tāds sīkums, kā izpildīt visu to, kas preses relīzē tika sasolīts (alus par velti un pārsteigums). Gan jau tiksiet ar to bez manas palīdzības galā, man taga jāskrien steidzīgi mājās, atcerējos, ka aizmirsu gludekli izslēgt!
Noderīgas saites:
Par piemēru pieņemsim, ka mums ir grupa ar nosaukumu "PR sucks!" un mums tūlīt iznāks jauns albums. Lielisks iegansts, lai pareklamētu savu grupu un jauno albumu! Cerat, ka par mūsu albuma izdošanu kāda ieinteresētā mājaslapā kāds uzrakstīs ziņu? Gaidiet ar maisu! Naivums reizēm ir kaitīgs. Parasti visiem ir slinkums par sevi kādu ziņu uzrakstīt, kur nu vēl par kādu citu. Tā, ka būs vien pašiem jāraksta par sevi preses relīze.
Labi, atveram Wordā jaunu dokumentu un uzrakstam šodienas datumu stūrī. Tas nav obligāti, taču tā parasti dara. Es pat nemāku paskaidrot kāpēc. Laikam tas ir kultūras mantojums no tiem laikiem, kad preses relīzes tika rakstītas uz papīra un tad nedēļām ilgi ceļoja papīra aploksnēs līdz mājaslapas "Cīņa" redakcijai. Tad pēc datuma varēja noteikt, vai preses relīze ir jau novecojusi pirms publicēšanas.
(Starp citu tajos laikos mājaslapas drukāja tikai uz papīra un sauca par avīzēm. Portāli un vortāli tika saukti par žurnāliem, blogi par dienasgrāmatām un draugiem.lv vispār vēl nepastāvēja, tāpēc cilvēkiem nebija nekādu iespēju kontaktēties savā starpā.)
Tagad rakstam virsrakstu. Piemēram:
Labākā grupa pasaulē PR SUCKS! izdod albumu PĒRC VAI MIRSTI!!!!!.
Virsrakstu vismaz gramatiski pareizi uzrakstījāt? Tomēr šis virsraksts nav labs. Pirmkārt, neskatoties uz to, ka PR SUCKS! mūsuprāt tiešām ir labākā grupa, šoreiz mēs sev asti pacēlām pārāk augstu. Par sevi nevajag rakstīt "mēs esam labākie" - tas atbaida. Ja kāds cits ir atzinis šo grupu par labākajiem, tad, protams, cita runa! Tikai tad neaizmirstam to tekstā tālāk norādīt, kas tieši mūs ir atzinis par labākajiem un kādā jomā. Piemēram, "žurnāls "Q" ir atzinis grupu "PR Sucks!" par labāko no visām pasaules grupām, kuras pagājušajā gadā 13.aprīlī spēlēja Jāņa Pētersona dzimšanas dienas ballītē, garāžā".
Sliktās lietas preses relīzē vēlams nepieminēt (piemēram to, ka uz Jāņa Pētersona dzimšanas dienu ieradās tikai bundzinieks, tāpēc Jāņa dzimšanas dienas nakts pasākumā tika atskaņots tikai bungu solo, par kuru nekulturālie kaimiņi, kuri neko nesaprot no mākslas un domā tikai par savu miegu, bļaustījās līdz pašam rītam).
Nākamais, kas man nepatīk virsrakstā, ir daudzās izsaukuma zīmes. Ja domājat, ka mūsu preses relīze ir svarīgāka par citām, tad maldāties. Citi domā tieši tāpat par savām preses relīzēm. Mūsu preses relīze var būt vienīgi interesantāka un labāk sagatavota, lai to būtu ērti un ātri publicēt bez labošanas. Tāpēc padzēšam visas tās daudzās izsaukuma zīmes nost. Punktu arī neliekam – virsraksta beigās punktu neliek.
Tālāk. Skatos, ka esam gan grupas vārdu gan albuma nosaukumu uzrakstījuši lieliem burtiem, lai tie izceltos mājaslapā starp citu relīžu/ziņu nosaukumiem. Tas ir slikts stils ar šādiem lētiem vizuāliem trikiem izcelt savu preses relīzi. Protams, ka daudzi redaktori noslinkos un neko nelabos, un publicēs ar visu ar lieliem burtiem. Taču nopietnās mājaslapās šādas preses relīzes tiks vai nu pārlabotas vai arī vienkārši tās netiks publicētas, jo redaktoram vieglāk ir nelabot un nepublicēt, nekā labot un publicēt. Tāds nu viņiem darbs, līdzīgi kā kurmim, kurš var rakt un var arī nerakt. Tā ka uzrakstam visus grupu un albumu nosaukumus pareizi un ieliekam pēdiņās.
Līdzīgi ieteikumi attiecas arī uz turpmāko preses relīzes tekstu.
Vēl daži ieteikumi virsrakstiem:
- veidojam virsrakstus īsus un kodolīgus
- virsrakstā izmantojam "atslēgvārdus" - tie ir preses relīzes svarīgākie vārdi, ar kuriem tā atšķirsies no citām. Mūsu gadījumā tie ir "PR sucks!" un albuma nosaukums.
Ja relīzes lasītājs aizmirst pakāpeniski preses relīzes tekstu, tad atslēgvārdi ir tie, kurus mēs gribam, lai tas atcerētos pēdējos.
Vēl atslēgvārdu definīcija varētu būt šāda: tie ir tie vārdi, kurus ierakstot meklētājā Google, mēs gribētu, lai parādītos mūsu preses relīze. Un tajā būtu tieši tā informācija, kura tika meklēta.
Būtu tāpēc būtiski pacensties virsrakstu veidot tā, lai atslēgvārdi būtu nominatīvā, jo meklējot pēc "jauns albums", diez vai sanāks atrast ziņu ar virsrakstu "grupa X izdod jaunu albumu Y". Tad jau labāk rakstīt "grupai X iznāks jauns albums Y".
Tātad pagaidām mums sanāk tā:
Labākajai grupai mūsu garāžā "PR Sucks!" iznāks jauns albums "Pērc vai mirsti"
Vēl viens ieteikums - tīri tehnisks, kurš atvieglo informācijas publicēšanu. Centieties nedalīt virsrakstu 2 rindās. Virsrakstam parasti visur ir atvēlēta viena rinda, tāpēc pat dalot to 2 rindās, tas tiks publicēts vienā rindā. (Izņēmums varētu būt pārāk garš virsraksts, kurš pārnesās jaunā rindā automātiski, taču centieties izvairīties no pārāk gariem virsrakstiem.)
Piesaistiet lasītāju uzmanību ar virsrakstu. Virsraksts ir tas, ko lasītājs ierauga pirmo un tam ir jābūt pietiekoši saistošam, lai lasītājam tas nebūtu pēdējais, ko viņš vēlas redzēt jūsu preses relīzē. Tajā pašā laikā virsraksts nedrīkst būt maldinošs, lai pret jūsu preses relīzi, un līdz ar to tajā reklamēto "produktu", nerastos nepatika.
Nebūs labs virsraksts ""PR sucks!" uzstāsies kaili savā koncerta prezentācijā", ja viņi to netaisās darīt, lai arī cik saistošs/šokējošs/atbaidošs liktos šāds solījums.
Nu ko, ceru, ka ar virsrakstu tikām galā. Es pārlasīju savus ieteikumus un izdomāju šādu virsrakstu mūsu piemēram:
"PR Sucks!" jaunā albuma "Pērc vai mirsti" prezentācijā sola pārsteigumu
Vienkārši un uzmanību saistoši. Gandrīz vai gribās visiem uzzināt, kas tas būs par pārsteigumu.
Labi, tagad jāraksta kopsavilkums. Kopsavilkums ir pirmā rindkopa aiz virsraksta, kuru parasti raksta trekniem burtiem. Ja mājaslapā nav vietas visam relīzes tekstam, tad parasti tiek ievietots tikai virsraksts, kopsavilkums un saite uz pilnu relīzi (parasti saucās "Lasīt vēl" vai kā tamlīdzīgi).
Īsāk sakot, kopsavilkums, tas ir tas, kur mēs varam mazliet vairāk izvērsties, lai piesaistītu lasītāja uzmanību mūsu tālākajam preses relīzes tekstam. Kopsavilkumā ierakstam īsu apkopotu informāciju, kuru mēs gribam lai zinātu katrs lasītājs, pat ja tas neizlasa tālāko tekstu.
Kopsavilkumā mēs varam arī "piesolīt banānu" tiem, kas izlasīs tālāko tekstu. Piemērs:
"PR Sucks!" prezentēs jauno albumu "Pērc vai mirsti" klubā X, astotdien, plkst. 25:00. Pasākumā piedalīsies arī megagrupa "Microband" un supergrupa "Hiperband". Katram apmeklētājam būs iespēja dzert visu vakaru uz grupas "PR Sucks!" rēķina.
Esam pavēstījuši visu svarīgāko informāciju, pie tam esam "piesolījuši banānu" – tikai šajā gadījumā, nevis banānu (mūsdienās uz banāniem neviens vairs neuzķeras), bet gan iespēju riktīgi pielieties uz cita rēķina – katra īstena panka sapnis.
Tagad visi īstenie panki (kas arī ir mūsu mērķauditorija), gribēs zināt, kas viņiem jādara, lai varētu riktīgi nodzerties uz citu rēķina un pilnīgi droši izlasīs visu turpmāko tekstu līdz pēdējam burtam, lai to uzzinātu.
Katru reizi, kad redzat kādu ziņu vai preses relīzi, padomājiet, kas tajā ir tas piesolītais banāns. Bieži vien, tas piesolītais tiek aizmirsts, vai tur beigās sanāk "ai, piedodiet, nesanāca". Pēdējais gadījums, kas man ienāk prātā ir "Leave no Trace by Nokia" pasākums, kurā tika piesolīti 2 ārzemju snowborda superstāri, taču neviens no tiem neieradās. Taču uz viņiem paskatīties bija diezgan daudzi sabraukuši, tā ka vēlamais efekts jau bija panākts – tauta bija atnākusi pēc banāna. Ja jau atnākuši, tad jau prom tak neies…
Tagad par turpmāko tekstu.
Atcerieties, ka preses relīzei ir jāieinteresē. Tas, manuprāt, preses relīzē ir pats galvenais. Zināt, kas ir interesants? Interesants ir kaut kas jauns par jau zināmo. Atcerieties to! Uzrakstīšu formulu:
Interesants = zināmais + kaut kas jauns
Ja lasītājs nezin tādu grupu kā "PR Sucks!", tad viņam šī preses relīze liksies neinteresanta. Ko darīt? Pievienojam kaut ko jau zināmu! Katrs sevi cienošs panks zina grupu "Sex Pistols". Nu, vismaz, kas ir alus jau nu noteikti zina! Sasaistīsim "PR Sucks" ar alu un "Sex Pistols", lai aptvertu pēc iespējas plašāku mērķauditoriju (pankus – alus mīlētājus un intelektuālos pankus - "Sex Pistols" pazinējus).
Man izveidojās šāds ģeniāls teikums:
"PR Sucks!"pirms albuma prezentācijas apsolās izdzert tikpat daudz alus, cik to izdarīja "Sex Pistols" naktī, kad viņiem bija jāuzstājas "Saturday Night Live" šovā, uz kuru viņi netika, jeb konkrēti 5 divlitrīgās "Vanaga stiprā" alus pudeles katrs.
Redz, kā vienkārša ziņa par nevienam nezināmas grupas albuma prezentāciju paliek aizvien saistošāka un interesantāka, ja tiek "piesolīti banāni" un tā tiek saistīta ar kaut ko jau iepriekš zināmu.
Atcerieties – internets nav grāmata, kuru var palasīt mierīgi un kurā uz lapas malām nemirgo reklāmas baneri. Ja jūs rakstāt preses relīzi kādam portālam, tad vienmēr turpat atradīsies dažādi kārdinoši reklāmas baneri, uz kuriem lasītājam aizķersies acs vēl pirms viņš sāks lasīt jūsu garadarbu. Jo īsāk jūs to uzrakstīsiet, jo lielākas iespējas, ka tas tiks izlasīts pilnībā.
Es uzrakstīju izlasīts? Atvainojos! Cilvēki internetā nelasa! Cilvēki internetā skanē! Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka viņi pārskata lapu un "izlasa" ātri tikai to, pie kā aizķeras acs – parasti tie ir virsraksti, bildes, kādi atsevišķi vārdi. Tāpēc nerakstiet garas rindkopas! Atstājiet lielākas atstarpes starp rindkopām, lai acij būtu kur atpūsties!
(atpūtinām labo aci, lasām šo tekstu ar kreiso)
(tagad atpūtinām kreiso aci, lasām ar labo)
(atpūtinām abas acis
un šo tekstu lasām ar degunu)
un šo tekstu lasām ar degunu)
"Atšķaidiet" garu tekstu ar bildēm! Izmantojiet sarakstus!
- Nerakstiet garas rindkopas!
- Atstājiet lielākas atstarpes starp rindkopām, lai acij būtu kur atpūsties!
- "Atšķaidiet" garu tekstu ar bildēm!
- Izmantojiet sarakstus (kā šis)!
- Dariet visu iespējamo, lai teksts nebūtu vienmuļš ne satura ziņā, ne izskata ziņā!
Daudzi mīl izmantot slīpos un treknos burtus preses relīzē – tas ir labi, jo tādu tekstu ir vieglāk "skanēt", ja katrā rindkopā ir uzsvērti būtiskākie atslēgvārdi vai teikumi. Taču jāatceras, ka publicējot informāciju no Word dokumenta mājaslapā visi šie izskaistinājumi var arī pazust un ne katram redaktoram būs laiks un pacietība, lai šos pašus izskaistinājumus panāktu arī mājaslapā. Tāpēc laikam labāk būtu ar tiem īpaši nepārspīlēt, it sevišķi, ja jūs neesat apsolījuši redaktoram kādu bonusu par relīzes ievietošanu.
Vienmēr labāka būs īsa, bet interesanta preses relīze, nevis gara un vienmuļa, uz kuru paskatoties skats uzreiz novēršas uz blakus esošo reklāmas baneri.
- Pārlasām savu garadarbu un izdzēšam ārā visus liekos vārdus un teikumus, bez kuriem būtība nemainās.
- Nomainam visus vārdus, kas pārāk bieži atkārtojas pret sinonīmiem.
- Izlabojam stila kļūdas.
- Ar Worda pareizrakstīšanas līdzekļiem izlabojam visas sintaktiskās kļūdas.
- Izdzēšam visas dubultās atstarpes un atstarpes pirms komatiem un citām pieturzīmēm. Izdzēšam atstarpes aiz atverošās iekavas "(" un pirms aizverošās iekavas ")" .
Beigās pierakstam "Sagatavoja:" un savu vārdu, uzvārdu, (amatu,) un kontaktinformāciju. Ja preses relīze ir domāta interneta videi, tad nu būtu vēlams ierakstīt pie kontaktinformācijas savu e-pasta adresi un citus veidus, kā nepieciešamības gadījumā redaktors var sazināties caur internetu (Skype, MSN u.c.).
Par bildēm: Varam izskaistināt Word dokumentu ar bildēm, taču nosūtot preses relīzi pa e-pastu, visas bildes vajadzētu pievienot arī atsevišķi e-pastam, jo ir diezgan liels čakars tās mānīt ārā no Word dokumenta, lai tās varētu publicēt mājaslapā. Bildes gan pievienojam vismaz vienu (vēlams gan vairāk). Sliktākajā gadījumā taču vismaz kaut kādu logo saistībā ar savu preses relīzi vienmēr var atrast! Mūsu gadījumā pat "Vanaga" alus pudeles attēls noderēs.
Urrā! Atliek tikai nosūtīt preses relīzi pa e-pastu!
E-pastā uzrakstam tur "Sveiki! Pievienoju preses relīzi par grupas "PR Sucks!" albuma iznākšanu un bildes! Būtu superīgi, ja nopublicēsiet Jūsu portālā! Jums ieeja pasākumā bez maksas! Ar cieņu, Pats Es". Ja bildēm nav pašsaprotami nosaukumi, tad turpat atšifrējam, kas katrā bildē ir attēlots, piemēram "IMG3435.JPG – grupas "PR Sucks" vokālists (pirmais no kreisās) fermā starp cūkām.". Nosūtam e-pastu.
Urrā! Atliek tikai nosūtīt vēl vienu e-pastu ar atvainošanās tekstu, ka atkal aizmirsāt pievienot e-pastam pašas bildes un preses relīzi. Tā jau ir pierasta lieta, tāpēc varat īpaši neizplūst. "Atvainojos, protams, ka biju piemirsis pievienot failus e-pastam. Pats Es". Nosūtam!
Nu re, tagad atceramies, ka kamēr domājām atvainošanās tekstu, tikmēr atkal aizmirsām pievienot failus un, protams, ka nosūtījām e-pastu atkal bez pievienotajiem failiem. Trešo reizi sūtot varam droši e-pastā neko nerakstīt (tāpat jau viss ir skaidrs), tikai šoreiz pievienojam ātri failus un nosūtam.
Tagad atliek tikai tāds sīkums, kā izpildīt visu to, kas preses relīzē tika sasolīts (alus par velti un pārsteigums). Gan jau tiksiet ar to bez manas palīdzības galā, man taga jāskrien steidzīgi mājās, atcerējos, ka aizmirsu gludekli izslēgt!
Noderīgas saites:
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
XVII century was Nicholas Jarry <fr>.
Weaponhpn
Hi, ego volo scire vestri pretium.OliviaSax
Каркасный дом с панорамными окнами: современный стиль для вашей семьи каркасные дома спб <a href=karkasnye-doma-v-spb178.ru>karkasnye-doma-v-spb178.ru</a> .karkasnyy_dom_lbkn