Zīmolīgas domas
Līgija Ciekure, www.galms.lv, 22.10.2007., 21:05Manas krustmātes “dārgumu” kārbiņā daudz aizkustinošu lietu – sulīgi sarkana stikla jāņogu piekariņš, dzintara bērza lapiņa, koka un perlamutra brošas un kuloni. Kādreiz šie nieki bijuši modē, bet nekad nav pretendējuši uz īstu dārglietu statusu. Tas bija tik sen. Šodienas aktualitāte – zīmols. Taču stāsts – vecais.
Meitenes jau tā slaidās kājas vēl slaidākas dara zābaciņi uz augstiem papēžiem, džinsi cieši apņem gurnus, kam apkārt apvijusies plata josta, kas nedaudz zem nabas vainagojas ar mirguļojošu D&G. Skaisti? Skaisti.
Melns, šķietami neuzkrītošs krekliņš, ko pamanāmu dara divas lietas – kārdinošie apaļumi, kurus tas apņem, un pērlītēm izšūti burti. Šoreiz – Dior. Jauki? Jauki.
Melns, šķietami neuzkrītošs krekliņš, ko pamanāmu dara divas lietas – kārdinošie apaļumi, kurus tas apņem, un pērlītēm izšūti burti. Šoreiz – Dior. Jauki? Jauki.
Domāju, šādas un līdzīgas meitenes pa Rīgas ielām drasē ne mazums. Un priecē mūsu acis. Jautājums – kurš noticēja uzrakstiem? Kurš noticēja, ka cilvēciņš, kurš, gaidot tramvaju, loka iekšā lētu kāpostu pīrāgu, tikko pārradies no Milānas, kur savas rudens kolekcijas papildinājumam iegādājies abu slaveno dizaineru jaunāko stila “rozīnīti”? Varbūt sliecaties noticēt zaķim, kuram “Dior” modes nams ir otrās mājas, bet stopošana – kārtējais untums? Ak, jā, man arī nav viegli. “Chanel” rokassomiņai izplīsusi odere – ir gan tie francūži haltūristi! Gucci, Louis Vuitton, Trois Pommes, Hogan, Prada, Hermès – tas mums, latviešiem, par prastu. Mēs cienām tikai pašus izmeklētākos zīmolus. Un tos arī uz nebēdu valkājam! Bet jaukākais visā ir nekur nerakstīta kopēja vienošanās. Sazvērestība. Koda atslēga – visi zina, ka mānās, un turpina mānīties. Vizuālais iespaids – jauks, meitenes – smukas. Kāpēc lai mēs nepriecātos? Par Salatēti arī visi priecājas. Netkarīgi no vecuma un zināšanu bagāžas. Fenomens jo valdzinošāks liekas tādēļ, ka signalizē par nepretenciozu ielas stilu. Jā, tieši tā. Nepretenciozu. Neviens nepretendē uz oriģinālu. Mirdzoši burti, jauks ornaments, kaut kur redzēts līniju motīvs, kas nomierina kā lipīga, sen dzirdēta melodija…
Modes namu dizaineri, ieraugot šos stila paraugus, būtu nedaudz izbrīnīti. Tas gan. Bet arī mums ir par ko brīnīties! Kur var iegultīt naudu? Nekustamā īpašumā. Vērtspapīros. Dārglietās. Kur vēl? Izrādās, jau minēto un citu modes namu tērpos un aksesuāros. Esot cilvēki, kuri slaveno zīmolu izcilos apģērba gabalus pērkot divos eksemplāros. Tā gan. Vienu – valkāšanai, otru – glabāšanai. Lai pēc desmit, divdesmit vai vairāk gadiem kādā izsolē krietni nopelnītu. Valkātas drēbes maksā mazāk, ja vien tās nav bijušas mugurā kādai filmu zvaigznei. Pēdējā gadījumā krietni nopelnīs tas drēbju īpašnieks, kura rīcībā būs fotoattēls, kas valkāšanas faktu skaidri apliecinās. Sava nozīme ir gan zīmolam, gan tērpa oriģinalitātei, gan arī modes tendencēm izsoles brīdī. Iedomājieties paši, ko šobrīd maksā piecdesmitgadīga somiņa, kuras veidols inspirējis šodienas dizainerus! Nesen šādas “Hermès” somiņas izsoles cena sasniegusi apaļas 30 000 mārciņas.
ASV dizaineris Tommy Hilfiger Šveices modes un dzīves stila žurnāla “Bolero” septembra numurā publicētajā intervijā žēlojas, ka šodien nākas strādāt saspringtas konkurences apstākļos. Vēl neesi paspējis formulēt savu ideju, kad Zara to jau ir nokopējusi! Ar ko nabaga cilvēks, gulšņājot savos Karību salu apartamentos, gan sevi mierina? Ar domu, ka vienmēr būs ļaudis, kuri gribēs valkāt tikai autentisku, oriģinālu apģērbu un aksesuārus. Turklāt atšķirība ir acīm redzama.
Viens dizainera domu gājiens man likās īpaši valdzinošs – cilvēks, kurš valkā oriģinālu, to dara citādāk. Pēc tā, kā viņš kustas, izturas, kādā kombinācijā un dzīves situācijā izvēlas to vai citu apģērba gabalu, skaidri var manīt, kāda “ranga” drēbes ir mugurā. Un tas ir tiesa.
Apģērbs statusam. Imidžam. Pašapliecinājumam. Vēl vairāk – kapitālieguldījumam. Bet var arī citādi. Tā, kā redzams Rīgas ielās. Vienkārši – smukumam! Dzīvespriekam. Zīmols – ornamentālai rotaļai.
Raksts pārpublicēts no dzīvesstila portāla www.galms.lv, portālu HC.LV un galms.lv sadarbības ietvaros.
Reklāma
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
MarcusOreva
Marcuslit
ebuca.ccHilton