Saruna ar eleganto un izsmalcināto tērpu autori Žaneti Auziņu
Katrīna Sičeva, www.galms.lv, 05.10.2007., 18:25Apvienojot māksliniecisko fantāziju un praktiskumu, modes māksliniece Žanete Auziņa prot radīt tēlu, kas apvieno tagadni, pagātni un nākotni. Zīds, izšuvumi, smalki vilnas audumi apvienojumā ar Žanetes Auziņas dizainu sievietei liek justies kā īstai aristokrātei, kura zina savu vērtību un prot būt romantiska.
Ko piedāvā jūsu modes salons pašlaik? Vai izgatavojat tikai individuālus pasūtījumus?
Modes salons pašlaik piedāvā stila pakalpojumus un individuālus šūtos izstrādājumus. Oktobra beigās salonā prezentēsim jaunās 2007./2008. gada rudens-ziemas kolekcijas.
Cik ilgi darbojaties kā apģērbu dizainere?
Šo darbu daru no 1998. gada.
Kam, jūsuprāt, jāpiemīt cilvēkam, lai viņš spētu kļūt par apģērbu dizaineri?
Manuprāt, lai kļūtu par modes mākslinieku, jāpiemīt ļoti lielām darbaspējām, ticībai tam, ko dari, un ambīcijām. Bet, lai mākslinieka sapņi piepildītos, svarīgs ir veiksmes faktors.
Esat autore izstādei „Stils un mode”, arī festivālam „Mode. Māksla. Mūzika”. Vai jums šķiet, ka Latvijas kultūras dzīvē būtu nepieciešami vairāki pasākumi, kas saistīti ar modi? Varbūt jums ir jaunas idejas, kuras vēlētos īstenot?
Pašreiz neesmu īsti pārliecināta, ka modes norises Latvijā varētu pieskaitīt pie kultūras sastāvdaļas. Vietējās modes dizainā ir daudz paradoksu, un tā pozīcija ir ļoti vārga ar spēcīgu potenciālu nākotnē. Pirmkārt, būtu nepieciešams kreatīvs modes medijs ar spēju atbalstīt vietējo modes mākslinieku attīstību.
Otrkārt, ļoti vēlētos Rīgā redzēt vietējo „topshop” veikalu realitātē un internetā, kā piemēru minot Londonas modes mākslinieku kolekciju pārdošanas shēmu. Mode Latvijā ir ļoti vārgi atbalstīta ar valsts fondu finansējumu, tādēļ jārada shēma, kurā mākslinieki apvienojoties varētu veiksmīgāk attīstīties finansiāli, lai atbilstīgi 21. gadsimtam īstenotu radošās idejas.
Treškārt, ceru kādreiz izdot izdevumu, kur atspoguļotos Latvijas modes vēsture nākamajām paaudzēm.
Kā ekonomiskās problēmas Latvijā ietekmē modes dizaineru darbu?
Šobrīd valda izdzīvošanas likums. Lai modes mākslinieks varētu vietējā tirgū veiksmīgi darboties, viņam jābūt skaidrai pašvērtības programmai. Veidot lētas un interesantas kolekcijas ir gandrīz neiespējami vietējā darbaspēka, materiālu, telpu nomu un pārējo ražošanas izmaksu dēļ. Savukārt ekskluzīvu un dārgu kolekciju pārdošanai nepieciešama pazīstamība un maksātspējīga klientūra. Tam visam mūsu sabiedrības modelī par pienākumu uzspiež arī atbilstīgu dzīvesveidu. Tātad modes māksliniekiem jāmāk pārdot savas kolekcijas un piesaistīt jaunu klientūru.
Diemžēl nākas secināt, ka ļoti daudziem talantīgiem māksliniekiem nav dots talants pārdot savus radošos veikumus, tādēļ viena no cerībām varētu būt modes menedžmenta attīstība un tā piesaiste šai nozarei.
Vai piedalīsities Rīgas modes nedēļā šoruden? Kāda ir šā pasākuma nozīme Latvijā?
Šajā Rīgas modes nedēļā izrādīšu jauno 2007. gada kolekciju pavasarim un vasarai.
Kolekcijas tēli iedvesmu smēlušies no Šekspīra laika Venēcijas. Joprojām tās tērpus veidoju no zīda, samta, izšūtiem un smalkas vilnas audumiem un joprojām savos darbos vēlos savienot pagātni, tagadni un nākotni. Saglabājot roku darbu, kam redzu paliekošu vērtību. Rīgas modes nedēļa ir komerciāls projekts, kam, pēc tās organizētāju uzskatiem, ir iespēja attīstīties. Pagaidām tā ir viena no iespējām modes māksliniekiem paplašināt savu publicitāti un izrādīt savu veikumu.
Vai, jūsuprāt, vīrietim Latvijā viņa vizuālais izskats ir tikpat svarīgs kā sievietei?
Cilvēki ir tik dažādi, ka uz šo jautājumu nevaru atbildēt.
Cik jums pašai ir svarīgs jūsu izskats?
Tā kā manā profesijā apģērbs ir līdzeklis, nevis mērķis, tad pašreiz svarīgs ir tā ērtums, dabiskie audumi un kvalitāte. Svarīgums ir tik lielā mērā, lai labi justos.
Ar kādiem audumiem, siluetiem un krāsām jums patīk strādāt?
Patīk strādāt ar sarežģītiem un smalkiem audumiem, siluetus pakļaujot laika prasībām un krāsas izvēloties izjūtu līmenī.
Kas atšķir jūsu stilu, jūsu piegājienu tērpu izveidei?
Personība un individuāla attieksme, iespēja jebkuru darbu veikt kā vienīgo un pēdējo.
Kā jums šķiet, kā pasaules modes tendences ietekmē Latvijas sabiedrību?
Modes tendences ar reklāmas spiedienu ietekmē jebkuru sabiedrību. Nedomāju, ka būtu svarīgi tām sekot. Ieteiktu modes tendencēm pievērst uzmanību, lai veidotu savu individuālo stilu un likvidētu garlaicību personas garderobē.
Kuri modes dizaineri ir jūsu favorīti?
Dries van Noten, Kenzo...
Vai ir kaut kas īpašs, kas jūs iedvesmo, vai radošās idejas tērpu kolekcijām rodas pašas no sevis?
Iedvesmo grāmatas, kino, mūzika, daba...Vai tas būtu kaut kas īpašs? Domāju, jā! Mijiedarbība un uzkrātās zināšanas, iemaņas un pieredze dod iespēju radīt it kā pašam no sevis.
Intervija pārpublicēta no dzīvesstila portāla www.galms.lv, portālu HC.LV un galms.lv sadarbības ietvaros.
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
MarcusOreva
Marcuslit
ebuca.ccHilton