Kā izvēlēties motorolleri
Deniss Fedotovs, 18.07.2011., 00:15Pirms kāda laika izlēmu iegādāties sev motorolleri (scooter), tāpēc sāku diezgan padziļināti interesēties par motorolleru tēmu.
Motorolleris vai motocikls?
Ja braucat pārsvarā pa pilsētu, tad noteikti ērtāks būs motorolleris. Tam nav jāpārslēdz ātrumi, vadība ir vienkāršāka kā motociklam, tas ir arī manevrētspējīgāks. Braucieniem ārpus pilsētas labāks būs motocikls, pie lieliem (virs 50 km/h) ātrumiem tas būs stabilāks, drošāks (dugas), tam ir arī lielāki riteņi, nekā motorollerim. Runājot nevis par prakstiskiem apsvērumiem, bet par gaumi, uzskatu, ka labāk ir labs motorolleris, nekā sūdīgs motocikls. Starp citu, motocikli arī izmaksā vairāk, nekā motorolleri – gan to cena, gan apkope, gan benzīna patēriņš parasti ir lielāki.
Dzinēja tilpums
Lētākie motorolleri tiek ražoti ar dzinēja tilpumu līdz 50 kubikcentimetriem. Šiem motorolleriem nav nepieciešamas īpašas tiesības, nav jāiet tehniskā apskate, par tiem nav jāmaksā ceļa nodoklis. Tā kā CSDD transporta klasifikācijā nav tāda termina kā motorolleris, tad tie tiek saukti par mopēdiem. Brauc viņi parasti ar maksimālo ātrumu 50 km/h, labākie eksemplāri var sasniegt pat vairāk. Dzinējs parasti tiek dzesēts ar gaisu, tāpēc braucot tālākus gabalus, dzinējs var viegli pārkarst, un ņemot vērā mazo kubatūru, dzinēja resurss ir ļoti īss. Bremzes parasti ir disku priekšā un trumuļu aizmugurē (mazāk efektīvas, bet ir ilglaicīgākas, turklāt bremzēšana pārsvarā notiek ar priekšējām bremzēm). Svars varētu būt ap 130 kg.
Ja tev ir B kategorijas autovadītāja apliecība un vismaz 21 gads, tad vari izvēlēties jaudīgāku motorolleri – ar 125cm3 dzinēja apjomu. CSDD tas oficiāli skaitās kā motocikls, līdz ar to uz to attieksies tie paši ierobežojumi, kas uz motocikliem un automašīnām – pa gājēju ielām ar tādu braukt ir aizliegts. Toties maksimālais ātrums ar tādu varētu būt ap 100 km/h. Kas gan patiesībā nav pārāk komfortabls braukšanas ātrums. Protams, ka tādam motorollerim dzinēja resurss ir stipri lielāks, uzrāviens arī ir labāks. Bremzes gan priekšējās, gan aizmugurējās parasti ir disku. Motors tiek dzesēts līdzīgi kā automašīnām ar dzesēšanas palīdzību. Atšķirībā no 50cm3 motorolleriem, šiem parasti aizmugurē ir divi amortizātori, katrs savā pusē, nevis tikai viens. Svars varētu būt virs 200 kg.
A kategorijas vadītāja apliecība, ļauj vadīt vēl jaudīgākus motorollerus sākot no 21 gada, taču izskatās, ka A kategorijas vadītāja apliecības īpašnieki pārsvarā tomēr izvēlas jau motociklus. Sīkāku informāciju meklējiet CSDD mājaslapā.
Ražotājs
Vienā teikumā – labāk lietots itālis vai francūzis, nekā jauns ķīnietis. Tā nu es esmu izpētījis. Kāds motorolleru servisa īpašnieks gan piebilda, ka ķīniešu četrtaktnieki arī neesot slikti. (Motori iedalās divtaktniekos un četrtaktniekos, no kuriem divtaktnieki ir jaudīgāki taču skaļāki un ar mazāku resursu un ar sarežģītāku apkopi.) Zināmākie ražotāji, kas skaitās uzticami ir Aprilia, Piaggio, Gilera, Honda, Peugeot, Suzuki, Yamaha. ASA arī neesot smādējami. Protams, ka stilīgākais motorolleris ir Piaggio ražotais Vespa, taču arī tā cena ir atbilstoša. Ar ķīniešu ražotājiem savukārt ir tā, ka var paveikties un var nepaveikties – nekad nevar zināt, kāds garastāvoklis tajā brīdī bija ķīnietim, kad viņš skrūvēja motorolleri. Runā, ka ķīniešu ražojumi pat jauni mēdz pēc pāris nedēļām sabojāties.
Benzīna patēriņš
Ir pilnīgi skaidrs, ka tas ir mazs. Taču, 125cm3 dzinējiem tas var būt ap 4L/100km, tāpēc jāuzpildās kādreiz tomēr būs. Ir forši, ja bākas tilpums ir lielāks – var retāk pildīties. Mazajiem motorolleriem tas var būt ap 3-5L, 125cm3 – arī 9L un lielāks.
Disku izmērs
Ar maziem ritentiņiem braukšana pa bedrēm nav tik stabila, kā ar lielākiem, kā arī lielu ātrumu uzņemt ir grūti. Maziem diskiem arī riepas ātrāk nodilstot. Motorolleriem mazi skaitās ~10 collu diski, 12 ir vidēji lieli, 14 skaitās ļoti lieli.
Kam pievērst uzmanību pērkot lietotu?
Pirmām kārtām jau motoram, kā tas skan. Te nu es neko sīkāk neesmu kompetents komentēt, jo bērnību neesmu pavadījis stumjot un remontējot mopēdus. Jāpievērš uzmanību dokumentiem – vai tie ir uz konkrēto motorolleri, vai šasijas numuri sakrīt. Bez dokumentiem varēs vizināties tik pa mežu un savas mājas pagalmu, nevis smalki aizvest savu meiteni uz veikalu pēc saldējuma. Var skatīties vai siksna, bremžu kluči un riepas nav nodilušas, taču riepas maksā apmēram līdz 30 Ls un siksna ap 20 Ls, kas arī nav pārāk traki. Motorolleris sastāv no metāla rāmja, ap kuru ir apskrūvētas plastmasas, tāpēc īpaši rūsēt tur nav kam. Plastmasas ir viegli nomainīt un tās nemaksā pārāk dārgi, taču jāskatās, lai krāsa atbilstu tehniskajā pasē norādītajā, un nezinu vai kuram katram modelim plastmasas ir tik viegli atrodamas un pieejamas. Jāpārbauda vai darbojas visi lukturi un skaņas signāls kā arī mērinstrumenti. Pārbaudiet vai motorollerim ir visi paredzētie spoguļi. Pārbaudiet kā darbojas amortizātori, vai no tiem nesūcas eļļa (visticamāk, ka tikai priekšējie būs eļļas amortizatori), vai priekšējā dakša nav saliekta. Droši vien ir vērts mēģināt noskaidrot iemeslu, kāpēc motorolleris tiek tirgots, un izlemt vai tam ticēt.
Tūnings un šķūnings
Motorollera tūnings ir diezgan vienkāršs un salīdzinoši ar mašīnas tūningu izmaksā daudz mazāk. Bieži tiek ievietoti lielāka apjoma dzinēji, nekā uzrādīts tehniskajā pasē (tehniskajā apskatē ar to nav problēmu), mainīti izpūtēji, lukturi un darītas citas lietas. Ārzemēs ir daudzi ražotāji, kas ražo attiecīgās detaļas, taču jāskatās vai jūsu motorollerim ir tik pieejamas tūningotās detaļas. Tāpat arī jāņem vērā, ka palielinot jaudu, parasti jārēķinās arī ar lielāku benzīna patēriņu. Pēc savas nelielās pieredzes varu teikt, ka braukt ar motorolleri ātrāk par 50km/h jau sāk palikt nekomfortabli, jo ir salīdzinoši liels pretvējš, un varbūt mazie kukaiņi nebūs tik ļoti jūtami, taču, ielidojot sejā vai krūtīs kādai lielākai spārei sajūtas ir ne pārāk patīkamas. Tāpēc noteikti vajadzētu padomāt par ķiveri ar aizsargstiklu vai motobraucēja brillēm un atbilstošu apģērbu.
Cena
Cena visbiežāk ir atkarīga no visiem iepriekšminētajiem faktoriem. Jaunu ķīnieti var nopirkt sākot ar 350 Ls un uz augšu. Jauns laba ražotāja motorolleris varētu virs 1000 Ls. Lietotiem cenas būs attiecīgi virs 100 Ls un virs 600 Ls, vai arī lētāk, ja jums ļoti paveiksies, vai būsiet gatavs veltīt resursus motorollera savešanai kārtībā.
Citas izmaksas
Noteikti jāiegādājas laba ķivere. Bez ķiveres var ne tikai policija uzlikt sodu, bet tā arī var būt vienīgais aizsarglīdzeklis, kas jūs sargās pēc kritiena. Pieredzējušāki par mani motociklisti iesaka arī iegādāties cimdus. Pie izmaksām noteikti jāpieskata arī piemērots apģērbs, ja taisāties pārvietoties ar ātrāk, kā 50 km/h, kur vējš diezgan stipri saldē un arī kritiena sekas varētu būt smagākas. 125 cm3 motorollera pārrakstīšana CSDD izmaksā 20 Ls, nodoklis uz gadu – 25 Ls, OCTA uz 3 mēnešiem ir atrodama par 4 Ls. Un pieļauju, ka ļoti labs naudas ieguldījums varētu būt kādā labā ķēdē, ar kuru pieslēgt motorolleri, lai to tik vienkārši nebūtu nozagt.
Ja kādam ir kas iebilstams vai piebilstams – droši komentējiet.
Vvalkyie
Hola, volia saber el seu preu.TedSax
Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed! Very helpful info specifically the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this particular info for a long time. Thank you and good luck. (Francisco)Launa