Dzesēšanas šķidrumi
Deniss Fedotovs (deni2s), 18.08.2008., 19:30Sāku meklēt informāciju par dažādiem dzesēšanas šķidrumiem - antifrīzs, tosols, kūlants utt., lai zinātu, ko labāk liet.
Pagaidām sapratu to, ka tosols ir sūdīgs antifrīza paveids, bet kūlants esot pats krutākais antifrīza paveids, kurš vismazāk saēd alumīniju. Parasti ir iekrāsoti, lai var atšķirt: antifrīzs - zaļš, tosols - zils, kūlants - rozā. Kūlants varot turēt pat 5 gadus, bez maiņas, lai gan nav paredzēts lietošanai zem -18C. Lai gan man kā kabrioletistam, kurš pa ziemu netaisās braukāt, tas ne īpaši uztrauc. Zilo ar zaļo varot jaukt, bet sarkano gan ne ar ko nevarot jaukt. Skatījos Statoilā, ka tur ir arī tas rozā šķidrums (ar nosaukumu "Antifrīzs"), kuram tā temperatūra esot līdz -40C. Vismaz manam BMW Z3 lietošanas instrukcijā ir rakstīts šādi:
"Coolant
Ensure that the coolant contains the year-round 50:50 ratio of water and antifreeze with corrosion inhibitor. This mixture provides protection against freezing down to approx. –37 C. Replace the coolant every three years."
"To avoid the possibility of damage later on, do not use anything other than factory-approved, nitrite and aminofree extended-duty antifreeze with corrosion inhibitor which can be used with aluminum radiator cores."
Atradu internetā dažus rakstus, no kuriem vispilnīgāko atļaušos pārpublicēt te, gadījumā, ja oriģināls pazūd.
Joprojām gandrīz 90% no visos automobiļu motoros lietotajiem dzesēšanas šķidrumiem ražo, izmantojot etilēnglikola šķīdumu ūdenī. Šā iemesla dēļ nav jābaidās pirms jauna antifrīza (vai arī Krievijā ražotā tosola) ieliešanas sistēmā to izskalot ar uzvārītu un atdzesētu ūdeni.
Etilēnglikols ir ļoti agresīvs pret melnajiem metāliem, tādēļ nevajadzētu auto dzesēšanas šķidrumu liet, piemēram, privātmājas apkures sistēmas čuguna radiatoros ūdens vietā.
Saskarē ar cietā ūdenī esošajiem kalcija un magnija sāļiem var notikt dzesēšanas šķidruma saslāņošanās un rasties vižņi vai gels. Visnoturīgākais pret salu ir etilēnglikola šķīdums, kas sastāv no 65% etilēnglikola un 35% ūdens. Novirzes no šīs proporcijas uz vienu vai otru pusi dzesēšanas šķidruma salcietību un viršanas temperatūru pazemina.
Dzesēšanas šķidrums Tosols–AM (koncentrāts), Tosols–A40M un Tosols–A65M tika izstrādāti 1970.gadā lietošanai VAZ automobiļos. Identiskās bāzes etilēnglikola šķīduma preparāti ir līdzīgi marķējumā, bet atšķirīgi pēc krāsas. Antifrīzs parasti ir dzeltens vai oranžs, bet Padomju Savienībā reiz dzimušais tosols ir dzesēšanas šķidrums zilganzaļā krāsā. Tā kā vairums dzesēšanas sistēmu bija gatavotas no kapara vai misiņa, tosola sastāvā ir aktīvās vielas, kuras kavē apkaļķošanās procesu uz kapara radiatora sieniņām, bet ir arī tādas vielas kā nitrīti, amīni un fosfāti, kuras nelabvēlīgi iedarbojas uz alumīnija un vieglā sakausējuma dzesēšanas sistēmām, tās saēdot. Būtiski zināt, ka dzesēšanas šķidruma krāsa nenosaka tā kvalitāti! Līdz ar mašīnbūves attīstību ir mainījušās arī dzesēšanas sistēmas tehnoloģijas un materiāli, kuriem tika izgudroti speciāli dzesēšanas šķidrumi. Kopš 90.gadu sākuma pēc autoražotāju pieprasījuma sāka izgatavot pēdējās paaudzes dzesēšanas šķidrumu, kas pazīstams kā Antifreeze NAP–free.
Antifrīzs — dzesēšanas šķidrums tumši zilā vai zaļā krāsā. Šķidruma sastāvā ir monoetilēnglikols. Kā piedevas parasti tiek izmantoti silikāti un triasoli. Tas nesatur nitrītus, amīnus un fosfātus. Šis jaunais dzesēšanas šķidrums nodrošina labāku motoru dzesēšanas sistēmu aizsardzību pret koroziju, optimālu siltuma emisiju, ļauj ātri uzsildīties dzinējam līdz normālai darba temperatūrai. Galvenais — šāda antifrīza lietošanas termiņš dzesēšanas sistēmās ir garāks. Dzesēšanas šķidrums sistēmā ir jāmaina ik pēc 2—3 gadiem. Kopš 2000.gada ražotāji piedāvā automašīnas ar tiešās iesmidzināšanas dzinējiem, kas attīsta lielāku jaudu un darbojas ekstremālākos apstākļos. Šim nolūkam tika radīti jaunas paaudzes dzesēšanas šķidrumi — kūlanti (coolant — angļu val.).
Coolant NAPSB–free parasti ir gaiši zaļā vai sarkanā krāsā, tas nesatur nitrītus, amīnus, fosfātus, silikātus un borātus, nodrošinot aizsardzību pret koroziju un sistēmas aizkaļķošanos visiem dzinējā un dzesēšanas sistēmā lietotajiem materiāliem. Veiksmīgi izstrādātā ķīmiskā formula nodrošina optimālu dzesēšanu lielākā darba spiedienā un ievērojami paaugstina dzesēšanas sistēmā vārīšanās temperatūru līdz +120°C. Kūlanta lietošanas laiks ir ievērojami garāks — pieci gadi, un tas ir paredzēts 150 000 km.
Izvēloties dzesēšanas šķidrumu savam auto, lētāk un pareizāk ir lietot jaunās paaudzes materiālus. Lai nodrošinātu antifrīza vai kūlanta pareizu darbību, būtu jāatkaļķo un jāizskalo visa dzesēšanas sistēma. Tam nepieciešams speciāls skalotājs, ko ielej sistēmā un brauc 50 km vai liek mašīnai desmit minūtes darboties tukšgaitā. Pēc tam izlej veco šķidrumu un iepilda jauno. Šā procesa laikā jābūt vaļā salona apsildes radiatoram.
Ja braucot karstajā apkārtējās vides temperatūrā automobiļa motoram ir tendence uzsilt, bet ziemā jūsu mašīnā mūžīgi salst un logi svīst, viens no šīs ķibeles iemesliem tiešām var slēpties arī faktā, ka sen nav mainīts dzesēšanas šķidrums vai tam ir slikta kvalitāte.
Patiesība ir ļoti vienkārša — ja radušās šaubas par antifrīza svaigumu vai šķidruma sastāva pareizu proporciju, labāk pirms ziemas ekspluatācijas sākšanas nomainīt dzesēšanas šķīdumu, kas nebūt nav dārgākais automobilī lietojamais tehniskais šķidrums. Tā pasargāsit sevi no liekām klapatām, kā arī paildzināsit ūdenssūkņa mūžu un uzlabosit radiatora siltumapmaiņu.
"Coolant
Ensure that the coolant contains the year-round 50:50 ratio of water and antifreeze with corrosion inhibitor. This mixture provides protection against freezing down to approx. –37 C. Replace the coolant every three years."
"To avoid the possibility of damage later on, do not use anything other than factory-approved, nitrite and aminofree extended-duty antifreeze with corrosion inhibitor which can be used with aluminum radiator cores."
Atradu internetā dažus rakstus, no kuriem vispilnīgāko atļaušos pārpublicēt te, gadījumā, ja oriģināls pazūd.
Joprojām gandrīz 90% no visos automobiļu motoros lietotajiem dzesēšanas šķidrumiem ražo, izmantojot etilēnglikola šķīdumu ūdenī. Šā iemesla dēļ nav jābaidās pirms jauna antifrīza (vai arī Krievijā ražotā tosola) ieliešanas sistēmā to izskalot ar uzvārītu un atdzesētu ūdeni.
Etilēnglikols ir ļoti agresīvs pret melnajiem metāliem, tādēļ nevajadzētu auto dzesēšanas šķidrumu liet, piemēram, privātmājas apkures sistēmas čuguna radiatoros ūdens vietā.
Saskarē ar cietā ūdenī esošajiem kalcija un magnija sāļiem var notikt dzesēšanas šķidruma saslāņošanās un rasties vižņi vai gels. Visnoturīgākais pret salu ir etilēnglikola šķīdums, kas sastāv no 65% etilēnglikola un 35% ūdens. Novirzes no šīs proporcijas uz vienu vai otru pusi dzesēšanas šķidruma salcietību un viršanas temperatūru pazemina.
Dzesēšanas šķidrums Tosols–AM (koncentrāts), Tosols–A40M un Tosols–A65M tika izstrādāti 1970.gadā lietošanai VAZ automobiļos. Identiskās bāzes etilēnglikola šķīduma preparāti ir līdzīgi marķējumā, bet atšķirīgi pēc krāsas. Antifrīzs parasti ir dzeltens vai oranžs, bet Padomju Savienībā reiz dzimušais tosols ir dzesēšanas šķidrums zilganzaļā krāsā. Tā kā vairums dzesēšanas sistēmu bija gatavotas no kapara vai misiņa, tosola sastāvā ir aktīvās vielas, kuras kavē apkaļķošanās procesu uz kapara radiatora sieniņām, bet ir arī tādas vielas kā nitrīti, amīni un fosfāti, kuras nelabvēlīgi iedarbojas uz alumīnija un vieglā sakausējuma dzesēšanas sistēmām, tās saēdot. Būtiski zināt, ka dzesēšanas šķidruma krāsa nenosaka tā kvalitāti! Līdz ar mašīnbūves attīstību ir mainījušās arī dzesēšanas sistēmas tehnoloģijas un materiāli, kuriem tika izgudroti speciāli dzesēšanas šķidrumi. Kopš 90.gadu sākuma pēc autoražotāju pieprasījuma sāka izgatavot pēdējās paaudzes dzesēšanas šķidrumu, kas pazīstams kā Antifreeze NAP–free.
Antifrīzs — dzesēšanas šķidrums tumši zilā vai zaļā krāsā. Šķidruma sastāvā ir monoetilēnglikols. Kā piedevas parasti tiek izmantoti silikāti un triasoli. Tas nesatur nitrītus, amīnus un fosfātus. Šis jaunais dzesēšanas šķidrums nodrošina labāku motoru dzesēšanas sistēmu aizsardzību pret koroziju, optimālu siltuma emisiju, ļauj ātri uzsildīties dzinējam līdz normālai darba temperatūrai. Galvenais — šāda antifrīza lietošanas termiņš dzesēšanas sistēmās ir garāks. Dzesēšanas šķidrums sistēmā ir jāmaina ik pēc 2—3 gadiem. Kopš 2000.gada ražotāji piedāvā automašīnas ar tiešās iesmidzināšanas dzinējiem, kas attīsta lielāku jaudu un darbojas ekstremālākos apstākļos. Šim nolūkam tika radīti jaunas paaudzes dzesēšanas šķidrumi — kūlanti (coolant — angļu val.).
Coolant NAPSB–free parasti ir gaiši zaļā vai sarkanā krāsā, tas nesatur nitrītus, amīnus, fosfātus, silikātus un borātus, nodrošinot aizsardzību pret koroziju un sistēmas aizkaļķošanos visiem dzinējā un dzesēšanas sistēmā lietotajiem materiāliem. Veiksmīgi izstrādātā ķīmiskā formula nodrošina optimālu dzesēšanu lielākā darba spiedienā un ievērojami paaugstina dzesēšanas sistēmā vārīšanās temperatūru līdz +120°C. Kūlanta lietošanas laiks ir ievērojami garāks — pieci gadi, un tas ir paredzēts 150 000 km.
Izvēloties dzesēšanas šķidrumu savam auto, lētāk un pareizāk ir lietot jaunās paaudzes materiālus. Lai nodrošinātu antifrīza vai kūlanta pareizu darbību, būtu jāatkaļķo un jāizskalo visa dzesēšanas sistēma. Tam nepieciešams speciāls skalotājs, ko ielej sistēmā un brauc 50 km vai liek mašīnai desmit minūtes darboties tukšgaitā. Pēc tam izlej veco šķidrumu un iepilda jauno. Šā procesa laikā jābūt vaļā salona apsildes radiatoram.
Ja braucot karstajā apkārtējās vides temperatūrā automobiļa motoram ir tendence uzsilt, bet ziemā jūsu mašīnā mūžīgi salst un logi svīst, viens no šīs ķibeles iemesliem tiešām var slēpties arī faktā, ka sen nav mainīts dzesēšanas šķidrums vai tam ir slikta kvalitāte.
Patiesība ir ļoti vienkārša — ja radušās šaubas par antifrīza svaigumu vai šķidruma sastāva pareizu proporciju, labāk pirms ziemas ekspluatācijas sākšanas nomainīt dzesēšanas šķīdumu, kas nebūt nav dārgākais automobilī lietojamais tehniskais šķidrums. Tā pasargāsit sevi no liekām klapatām, kā arī paildzināsit ūdenssūkņa mūžu un uzlabosit radiatora siltumapmaiņu.
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
Hello
Please Refund me my money i am not happy at all.
Thanks
Eileen
Dear Sir, I am interested in your services please send me more details. ThanksForest
manuscripts held ontoCandyicn